مجله اتاقک




   مجله اتاقک


   مجله الکترونیکی اتاقک
موضوعات مطالب
نويسندگان سایت
آمار و امكانات
»تعداد بازديدها: 17


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




g.o.o.g.l.e..p.a.r.a.z.i.t

آگاهی ها

power By: otaghack-site.tk

درباره ما

ایمیل مجله : otaghack@gmail.com otaghack@yahoo.com
لينك

کارفرمانیوز
شعرهاي شاپور احمدي
**انجمن مجله اتاقک**
مجتبی علیمی- تـــرانه
چرند و پرند
کافه ترانه
زنانه نويسي
کتاب کتیبه
ارسال ایمیل به مجله
علی قزل سوفلو
عضویت انجمن
شعرخانه
دانلود موزیک
فرح منصوری - ترانه سُرا
احمد شاملو
زندگینامه ها
ثبت دامنه
صفحات دیگر مجله

تبادل لینک هوشمند
سایتهای دارای موضوع مرتبط با مجله برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مجله الکترونیکی اتاقک و آدرس otaghack-site.tk لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آرشيو مطالب
لینکها
» توحيدي: موسيقي نواحي بايد دست‌نخورده باقي بماند

 

دبير تخصصي جشنواره موسيقي نواحي در كرمان گفت: موسيقي نواحي بر حس انسان‌ها استوار است و بايد بكر و دست‌نخورده باقي بماند.

 در نشست تخصصي هفتمين جشنواره موسيقي نواحي كه با عنوان جستاري در موسيقي نواحي كرمان در تالار عماد برگزار شد، فؤاد توحيدي دبير تخصصي اين دوره از جشنواره گفت: استان كرمان در مركز ايران قرار گرفته و تا به حال هيچ بيگانه‌اي به آن حمله نكرده است. در نتيجه موسيقي استان كرمان بكر و دست نخورده باقي مانده است.
از سويي ديگر در برخي از شهرها و مناطق كرمان مي‌توان برخورد سه فرهنگ سيستان و بلوچستان، هرمزگان و كرمان را مشاهده كرد.
وي ادامه داد: موسيقي نواحي كرمان به خاطر گستردگي استان و دور بودن شهرها و فرهنگ‌ها از يكديگر بسيار متنوع است، به گونه‌اي كه موسيقي شمال استان نمي‌توان با جنوب آن مقايسه كرد.
اين پژوهشگر موسيقي بيان داشت: موسيقي نواحي كرمان به خاطر پهناور بودن و سابقه تاريخي استان، منحصر به فرد است. موسيقي‌اي كه بسيار متنوع است تا جايي كه موسيقي شمال و جنوب استان نمي‌توان با يكديگر مقايسه كرد.
توحيدي با اشاره به سازهاي نواحي استان كرمان گفت: سازهاي اين منطقه را مي‌توان به سازهاي كوبه‌اي پوست‌دار و بدون پوست، سازهاي بادي و سازهاي زهي كماني تقسيم كرد. سازهايي كه در برخي از مناطق شكل بدوي خود را حفظ كرده‌اند كه از اين ميان مي‌توان به سازهاي چوغرو، جوغ، جاريك و سوتاكو و ... اشاره كرد. سوتاكو اناري است كه آن را خشك و دانه‌هايش را خارج مي‌كنند و بر آن يك، چهار و يا شش سوراخ مي‌گذارند. اين ساز در تمام دنيا منحصر به فرد است.
وي در ادامه درباره انواع موسيقي‌هاي نواحي كرمان گفت: لالايي‌ها، ترانه‌هاي كار، ترانه‌هاي شادماني، مناظره‌ها، سوگ‌آواها، ترانه‌هاي عاشقانه، روايي و حماسي گونه‌هاي مختلف موسيقي نواحي در كرمان هستند. براي مثال هيچ ناحيه‌اي در كرمان وجود ندارد كه در آن لالايي يا كارآوايي متناسب با جغرافياي آن منطقه وجود نداشته باشد.
دبير تخصصي جشنواره موسيقي نواحي افزود: كرتي خواني ، آوازهاي چوپاني، ملخ زني و .... جزء ترانه‌هاي كار در استان كرمان هستند و برخي از مراسم آييني از جمله ترانه‌هايي كه همزمان با جشن سده خوانده مي‌شود يا طلب باران و كليد‌زني را در شمار ترانه‌هاي كار به حساب آورد.
موسيقي صوفيانه و قلندري، موسيقي مذهبي و زورخانه‌اي نيز در شمار انواع موسيقي كرمان به شمار مي‌آيند. به طوري كه كباده‌اي چهارصد ساله در زورخانه عطايي كرمان وجود دارد كه از سابقه اين ورزش و موسيقي ويژه در كرمان سخن مي‌گويد.
توحيدي در خاتمه خاطرنشان كرد: موسيقي نواحي بر حس انسان‌ها استوار است و بايد بكر و دست نخورده باقي بماند.
فرم موسيقي نواحي بايد حفظ شود و موسيقيدان‌ها مي‌توانند از ملودي‌هاي محلي استفاده كنند.

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



نويسنده : ADMIN | تاريخ : برچسب:, | نوع مطلب : <-CategoryName-> |

» عناوين آخرين مطالب